tack tant

sitter här med min underbara flicka i famnen. läste just min studiekamrats blogg om hur mycket hon älskar sin son och och vad fantastiskt det är att få dela livet med just honom.

idag blev jag av en dam på marieberg anklagad för spädbarnsmisshandel. jag vet inte om hon faktiskt själv var medveten om att det var just det hon anklagade mig för? jag brukar alltid trösta klara genom att vagga, gunga, dansa och buffa runt. jag stod idag utanför systemet med klara i famnen och en stor kundvagn med mat och väntade på fredrik och då blev ju klara förstås hungrig och började skrika. första gången hon skriker offentligt och det var ju smått pinsamt att stå där själv med allas blickar på en. men jag försökte trösta min bebis genom att vanka lite och genom att gunga henne i famnen. efter ett tag kommer en dam fram till mig och ber mig sluta skaka min bebis för det är farligt och kan ge allvarliga skador. hon berättar för mig att i förra veckan så åtalades nämligen en kille för skakning av sitt barn i kumla. jag försökte förklara för henne att jag tröstar henne och att det är en viss skillnad och att skaka sitt barn är något som händer om man är arg eller frustrerad och då skakar "lite" annorlunda. helt knäckt över denna anklagelse springer jag till fredrik och hämtar bilnycklarna och axlar både bebis och kundvagn ut i bilen. resterande timmar kvar av dagen spenderades med att storgråta till fredriks stora förtret över att bli anklagad för detta.

har jag verkligen missuppfattat det här med att trösta så förbaskat??? trodde att "skaka" eller baby shaking syndrome var när man var våldsamt! inte gungande, vankande och buffande som sker av kärlek för att skapa trygghet. har jag nu skadat mitt barn? har jag förstört hennes hjärna nu!!! ja ni kan tro att hela mitt liv vändes totalt upp och ner. för det är väll så att när vi blir anklagade för att skada den vi älskar allra mest. den vi älskar så mycket så det svider i hjärtat när vi tänker på den, när vi ler så fort vi tittar på den, en liten människa som gör en så stolt, en människa som det är ett previlegium att få dela sitt liv med då gör det ont. jag skulle aldrig skada mitt barn och tänk om jag nu gjort det utan att ens vara medveten om det!

nu har jag i alla fall gjort efterforskningar i frågan och pratat med min goda vän carro om saken och att gunga och vagga runt sin bebis är fullt normalt och räknas inte som shaking baby i alla fall. att "skaka" sin bebis som man säger är något våldsamt och det är något som föräldrar som sagt gör i panik, inget som förekommer på mariebergs köpcentrum av en mamma som inte ens är irriterad på sitt barn :)

men tack tant för att du rev en stor rispa i mitt moderliga självförtroende och hjärta samt förstörde vår mysiga fredagskväll!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Vilken jävla idiotisk tant. Klart att du inte skakar Klara på ett sätt som är farligt. Synd att man inte var med då hade den där tanten fått höra ett och annat, dumma tant :/...



Om man ska se det från den positiva sidan så är det ju bra att folk lägger sig i om det nu skulle varit illa, men man behöver ju inte gå in i en situation där det inte ens händer något illa.



Kram på rej! Lyssna inte så mkt på alla andra! :)

2011-04-02 @ 08:29:40
URL: http://thecrazyheads.blogspot.com
Postat av: Hanna #2

MEN GUUUUD!!!! Jag vaggade Vincent ofta när han var en liten plutt och kan göra det än idag. Att skaka ser jag som något våldsamt, precis som du skriver. Nej kära nån, fortsätt vagga lilla Klara! Det är tryggt då hon påminns om tiden i magen, då vaggades hon ju jämt.

2011-04-02 @ 09:59:55
URL: http://barahannah.blogspot.com
Postat av: Madde

Vilken hemsk tant, jag förstår att du blev ledsen och upprörd, jag hade blivit helt knäckt. För övrigt så tror jag att du är en jättebra mamma åt lilla Klara.

2011-04-02 @ 10:51:36
URL: http://pilutta28.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0