Stressa ner lite

Känner mig ofta stressad. Har ofta onödiga krav på mig. Har blivit sådan att jag kan inte slappna av om allt inte är just som jag vill att de ska vara. Det får inte finnas disk på diskbänken, inget hundhår på golvet, kuddarna i soffan måste ligga rätt, skorna ska vara på skohyllan. Sedan så vill jag ju hålla alla intressen igång. Trädgården ska fixas, blommor ska frösås och planteras, det ska stickas halsdukar och broderas juldukar. Jag ska baka tårtor till bröllop och fest och så ska jag baka till mig själv. Jag ska plocka bär som sedan ska saftas och syltas och svampen i skogen ska med hem. Jag bakar tårtor till allt och alla och vägrar bjuda på köpt fikabröd. Troja ska rastas ordentligt varje dag och helst i skogen så hon kan springa lös. Jag vill ha hemlagad mat varje dag och jag vill helst göra den själv för det är så kul att laga mat. Jag måste självklart plugga mina 100 procent samtidigt som jag vill arbeta lite extra. Jag vill gärna renovera och vill absolut inte sitta och titta på när panel och tak ska läggas om. Jag vill måla och fixa med möbler och annat knåp. Ja mycket har jag säkert missat. Jag vill gärna träffa alla mina vänner och försöker kominera det så det passar alla. Dagtid samtidigt som man ska hinna plugga och jobba. Sällan kommer någon hit, nej, jag får allt klämma till och åka dit. Många mil då alla bor långt bort och många timmar som gå väck.

Jag har de senaste dagarna gått och funderat lite på vad jag kanske ska prioritera om. Vad som egentligen är viktigast för mig. Jag kan ju inte ha hur många intressen som helst utan en del saker kanske man får överlåta till andra att göra.

Jag vill fortsätta med min trädgårdsplanering men jag kommer inte odla egna blommor. Inte i den omfattningen jag brukar. Jag kommer plantera lättskötta perenner i trädgården helt enkelt.

Jag kommer nog inte kunna låta bli att plocka hallon från hallonbuskarna. Vinbären och körsbären kan jag nog faktiskt överlåta till andra som vill ha. Blåbärsplockandet får nog dras ner på. Man måste inte plocka flera liter varje år och göra sylt, pajer och frysa in.

Jag kommer inte fortsätta baka tårtor åt andra. Klart om jag känner att jag har lust så absolut. Men tårtbakandet har verkligen satt mitt stora bakintresse i skymundan. Jag längtar så efter att få baka bullar, rulltårta, kakor och chokladrutor att fylla min egen frys med.

Jag vill faktiskt fortsätta ha ett rent hem. Superrent är det väll inte men ingen disk och rena golv det överlever jag inte utan.

Att renovera är ett måste om man bor i hus och inget man kan skita i eller överlåta till andra.

Handarbete tror jag att jag skiter i nu. Klart om man blir sugen men jag orkar inte ha en miljon planerade möss och halsduksprojekt i huvudet. Stress.

Att Troja rastas är en självklarthet, jag älskar dessutom att vara i skogen och svamparna är lätta att få med sig hem och uppskattade av övriga.

Att man laga sig egen mat är också en självklarthet och något som är viktigt när man får familj.

Plugga är nu vad jag gör på dagtid, inget annat. Får ske efter att dagens arbete är utfört.

Jobba kommer förstås inte att göra så mycket mer eftersom vi ska få en bebis.

Kanske kan börja bjuda hem mina vänner hit i stället, de kanske visst vill åka hit någon gång ibland också. (Vissa är ju faktiskt här och hälsar ibland)

Får skriva en ordentlig lista över allt det här senare :) Nu har jag i alla fall pluggat klart för idag och hunnit med mer än vad som var tänkt så nu beger jag mig ut i garaget och målar på matbordet. Sedan åker jag till kumla och lämnar tillbaka tapetpärmarna på björka och sedan far jag till ICA för att handla och sedan hem och laga mat. Bardrummet behöver städas. Tur att jag hann med både disken, en tvättmaskin och Trojapromenad på lunchen. =P

Kommentarer
Postat av: Hanna

Det är viktigt att titta lite på sig själv ibland. Du är så klok och jag förstår inte var du får all energi ifrån. Skicka lite till mig! Härligt att du reflekterar, skalar bort och känner. Det är ju trots allt du som ska leva och må bra. Ta hand om dig och stressa inte så mycket. Ville bara säga det, vi ses imorgon KRAM



2010-10-11 @ 15:40:10
URL: http://thecrazyheads.blogspot.com
Postat av: hanna

Va roligt att du kommenterade hos mig så jag hittade hit =) Visste inte ens att du hade en blogg... fy skäms på mig!

Hur som haver. Jag känner allt för väl igen mig i det du skriver! Man vill ju vara den där superkvinnan, flickvännen, mamman... Men man kan inte vara allt jämt och ständigt, hur gärna man än vill det. Det är som du säger en fråga om prioriteringar. Jag borde sätta mig och skriva en sån där lista jag också, hur allt ska prioriteras här hemma. Nu lever jag bara på att-göra-listor där jag bockar av allt eftersom saker och ting blir gjorde. Men de gör mig snarare mer stressad då jag ser alla tiotusen saker som ska göras :P

Tack för tipset!

2010-10-15 @ 15:33:24
URL: http://barahannah.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0